ماشین های اداری

اسکنر چیست-کاربرد و انواع ان؟

اسکنرچیست_کاربردوانواع ان

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که مایل باشید برخی از عکس و اسناد خود را به صورت الکتریکی ودیجیتالی تبدیل کنید ویاحتی باکمی تغییر با دوستان خود به اشتراک بگذارید.قطعا برای شما نیز پیش امده که وقتی به اداره ای به منظور کاری رفته باشید اسناد شما را به وسیله اسکنر به صورت سند دیجیتالی تبدیل کرده اند.در این بخش قصد داریم به برسی انواع اسکنر و کاربرد های انها بپردازیم.

اسکنر چیست

قطعا یکی از مهم ترین واصلی ترین تجهیزات جانبی و ماشین الات اداری اسکنر ها میباشند.به وسیله اسکنر ها میتوان به راحتی عکس ها و متون و اسناد فیزیکی را به صورت دیجیتالی در اورد.این دستگاه به وسیله نور عکس ومتون فیزیکی را به صورت دیجیتالی تبدیل کرده و به راحتی میتوان در انها تغییر ایجاد کرده و به اشتراک گذاشت.

راهنمای مطالعه:دستگاه کپی و انواع ان

 

ویژگی ها ونکاتی که در هنگام خرید اسکنر باید به ان توجه کرد؟

 

سرعت اسکن/قیمت

توجه داشته باشید که دستگاهی که قصد تهیه ان را دارید از لحاظ قیمت سرعت مناسب باشد و توجه داشته باشید که لزوما انتخاب دستگاه ارزان قیمت به معنای دستگاه با کیفیت نیست.در این زمینه تحریرویرا اماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

وضوح اسکن

یکی از مهمترین پارامتر هایی که درهنگام خرید دستگاه باید بدان توجه کرد وضوح تصوبر است که قطعا هرچقدر وضوح اسکن و خروجی دستگاه بیشتر باشد مطمئنا جزییات بیشتری از تصویر مورد نظر شما نیز نمایش داده خواهد شد.
حداقل کیفیت 600 در 1200 نقطه
حدتعادل و استاندارد: : 1200 در 2400 تا 2400 در 4800
حداکثر: 1200 در 2400 تا 2400 در 4800

سایز اسکن

قطعا هرکاربری که به دنبال تهیه دستگاه اسکنر است هدف خاصی از این کار خود دارد.از این رو ممکن است برای کاربری که به دنبال اسکن چاپ است یک سایز مناسب باشد برای اداره جات یک سایز دیگر مناسب باشد و شخصی که به دنبال اسکن روزنامه،کتاب است یک سایز دیگر برای او مناسب باشد و قطعا این امر به هدف استفاده از دستگاه برمیگردد.

منتها اسکنتر حداقل باید دارای سایز اسکن : 5 / 8 در 7 /11،حداکثر 5 / 8 در 7 /11 تا 5 / 8 در 14 اینچ باشد ولی سایز پیشنهادی و استاندارد 5 / 8 در 7 / 11تا 5 / 8 در 14 اینچ است.

پورت های اسکنر

یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام تهیه دستگاه بدان توجه کرد پورت های ارتباطی ان است.باید توجه داشته باشید که کامپیوتر شما  پورت ارتباطی سازگار با دستگاه مد نظر شما را دارد یا نه.هر اسکنری باید دارای حداقل پورت USB1.1, Parallel و حداکثر USB2.0, IEEE 1394, SCSI باشد.اما پیشنهاد ما دستگاهی با پورت USB1.1, USB 2.0 Parallel, IEEE1394 میباشد.قطعا اگر هنگام تهیه دستگاه این نکته را رعایت نکنید و پورت ارتباطی با کامپیوتر شما سازگار نباشد دچار دردسر خواهید شد.

تکنولوژی هد اسکنر

در خصوص تکنولوژی هد اسکن لازم به چند نکته اشاره کنیم.
1.دستگاهی که شما قصد تهیه ان را دارید حداقل باید تکنولوژی CIS یا CCD باشد که نوع دوم متداول تر است و کیفیت تصاویر به وسیله ان نیز بهتر است.
2.اسکنر های CIS فاقد کابل جداگانه برق بوده و فقط از کابل usb برای متصل شدن به کامپیوتر بهره میبرند که همین امر سرعت و کیفیت اسکن نوع CIS را نسبت به اسکنر های با تکنولوژی CCD کمتر میکند.

 

 

راهنمای مطالعه:انواع پرینتر – عملکرد و ویژگی آنها

 

انواع اسکنر(مزایا، معایب،کاربرد)

اسکنر های مسطح

یکی از پرکاربرد ترین و متداول ترین اسکنر های موجود در بین کاربران خانگی و اداره ها است که همانطور که از نامش پیداست در یک سطح صاف قرار گرفته و اسناد و مدارک شما را اسکن میکند.طرزکار این دستگاه بسیار ساده است.این اسکنر دارای یک درپوش است که میتوان ان را باز کرد و سند و مدرکی که میخواهید ان را اسکن کنید در ان قرار میدهد.سپس دستگاه به وسیله تکنولوژی CIS یا CCD و با کمک نور شروع به اسکن کرده و ان را به فایل دیجیتالی تبدیل میکند.

اسکنر چیست وانواع ان

 

شیفت فد یا اسکنر اسناد

این نوع اسکنر فقط برای اسکن اسناد متوالی در سایز بزرگ مناسب است.این اسکنر دارای ویژگی هایی است که ان را نسبت به اسکنر های تخت گران تر کرده است.اسناد در این نوع اسکنر برروی شیشه قرار نمیگیرند و در محلی به نام فیدر قرار داده میشوند.این دستگاه برای کسانی که محیط کار کوچکی دارند و حجم کار انها سنگین است بسیار مناسب است.

اسکنردستی

اسکنر دستی یا قابل حمل نوع دیگری از اسکنرها میباشد که نیاز برق انچنانی ندارد و فضای زیادی را اشغال نمیکند.وقتی شما ان را به وسیله پورت USB2.0 دستگاه دیگر متصل کنید دستگاه شروع به کار میکند و به راحتی میتوانید با کشیدن دشتگاه برروی اسناد موردنظر خود خط به خط ان را اسکن کنید.فقط توجه داشته باشید که دشتگاه دچار لغزش یا انحراف نشود چون ممکن است در اسکن سند دچار تحریف شود.این دستگاه در اسکن اسناد عملکرد قابل قبولی دارد ولی در اسکن عکس عملکرد خوبی ندارد.

 

اسکنردستی

اسکنر عکس

اگرهدف شما از تهیه دستگاه مورد نظر فقط اسکن عکس باشد و کیفیت اسکن ارائه شده برای شما مهم باشد این گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.اسکنر های دیگر نیز توانایی اسکن عکس را دارند منتها ممکن است کیفیت انها و تعدادی عکسی که شما برای اسکن مدنظر دارید از توانایی انها دور از انتظار باشد.از طرفی در این اسکنر دارای نرم افزار های فوق حرفه ای است که بهترین کیفیت را برای شما به ارمغان می آورد.

از انواع اسکنر های دیگر میتوان به حرارتی،اثرانگشت،بارکد،ایستاده،سه بعدی دستی،چهره بدن اشاره کرد.

راهنمای مطالعه:فیش پرینتر چیست؟ و انواع آن

 

کاربرد و ویژگی های اسکنر

1.تبدیل اسناد فیزیکی به دیجیتالی:شما به کمک اسکنرها به راحتی میتوانید بسیاری از عکس های خاطره انگیز و محبوب،اسناد کاربردی و …..به اسناد دیجیتالی تبدیل کنید

2.کمبود فضا و صرفه جویی در هزینه:شما به راحتی میتوانید بسیاری از اسنادی که به صورت فیزیکی هستند به دیجیتالی تبدیل کنید و اگر با مشکل کمبود فصا سروکله میزنید این امر تا حدی شما به شما یاری میرساند.از طرفی استفاده از اسکنر مزایای زیست محیطی نیز دارد.
کیفیت و کارایی اسکنر های مدرن از نظر سرعت و کیفیتی که با ارمغان می آورند فوق العاده هستند و دارای کاربری بسیار راحتی نیز میباشند.اسکنر ها دارای قدرت فوق العاده ای در بازتولید جزئیات نسبت به دستگاه فکس بوده و عمبکرد قابل قبولی را از خود ارائه داده اند.

 

کلام اخر

با توجه به شرایط سخت اقتصادی که در جامعه حاکم است و اگر شما به هردلیلی نیاز به تهیه دستگاه اسکنر مورد نیاز خود دارید.تبعا هر انتخاب اشتباهی در تهیه دستگاه برای شما دردسر ساز خواهد شد.از این رو تحریرویرا با افرادی با تجربه و مشاورانی دلسوز در خدمت شما عزیزان است تا بهترین و مناسب ترین انتخاب برای شما اتفاق بیفتد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *